Skocz do zawartości
sower

Nowa ustawa - czyli jak dostosować sklep

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że 25 grudnia już minął a spora ilość sklepów niestety nie jest dostosowana do wymagań jakie nakłada na nie nowa Ustawa zapraszam do dyskusji w zakresie tego co i jak powinno być zmienione/dodane/dostosowane w sklepie aby spełnić wymagania nowej Ustawy.

 

 

Jako pierwszy napiszę o obowiązku informacyjnym dotyczący ogranczeń związanych z dostawą zamówień.

 

Ustawodawca nakłada na sklep obowiązek poinformowania konsumenta o ograniczeniach dotyczących realizacji zamówienia czyli np. o brak możliwości dostarczenia przesyłki do niektórych państw, regionów, województw lub miast.

 

Mói o tym art.18 nowej Ustawy

Art. 18. Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazuje się w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności.

 

Czyli jeżli sklep dostarcza zamówienia na terenie PL to taka informacja powinna być umieszczona najpóżniej w podsumowaniu koszyka.

To samo dotyczy jeżli są ograniczenia dotyczące np województw itd.

 

Obowiązek umieszczania takiej infoirmacji występuje w każdy sklepie, którego siedziba znajduje się na terenie UE. Tak więc, jeżeli sklep dostarcza zamówienia wyłącznie na terenie PL i językiem sklepu jest tylko j.polski nie zwalnia to wcale z w/w obowiązku informacyjnego.

 

Przykład implementacji:

 

post-356-0-47650700-1419690425.jpg

 

 

 

 

post-356-0-47650700-1419690425_thumb.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Taka informacja jak już wspomniałeś najpóźniej musi się znaleźć w podsumowaniu zamówienia, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć podstronę CMS z informacjami na temat wysyłki towarów w której można wypisać możliwe sposoby wysyłki wraz z zakresem cenowym i terytorialnym. Przy takim zastosowaniu należy pamiętać aby link do takiej podstrony był widoczny i ogólnie dostępny więc może zostać umieszczony np. w stopce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dlatego proponowałem tak jak tu: http://prestadesign.pl/topic/5680-humor-czarny-czyli-nowe-obowi%C4%85zki-w%C5%82a%C5%9Bcicieli-sklep%C3%B3w-internetowych/ w post #1

Tym niemniej jeśli chodzi o działalność "donosicieli" tropiących esklepy nadgorliwość nie jest gorsza od faszyzmu (oby ;) w granicach rozsądku).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@endriu107

no wlaśnie nie do końca tak jest -  bo jeżli gdzieś "ukryjesz" tego typu informacje  to klienta zakładając konto i dodając adres dostawy nie ma obowiązku przeglądać całego sklepu i szukac informacji o tym gdzie sklep wysyła a gdzie nie wysyła

To obowiązkiem sklepu jest poinformowania klienta w sposób wyraźny o ograniczeniach.

cytuję "wskazuje się w sposób wyraźny,"

 

umieszczenie linku  w stopce nie jest "wyraźne" ;)

 

Nie mniej w przypadku w/w przykładu implementacji zostało to zrobione modułem, który wyświetla aktywne kraje ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kolejne babole w regulaminach i róznych zapisach/ które można znaleźć w internecie.

 

Minowicie chodzi o definkcję "Konsumenta"

 

Panuje powszecha opinia, iż w chwili, w której klient poprosi o fakturę zamiast paragonu traci on przewileje "konsumenta" i np nie przysługuje mu 14-dniowe prawo na zwrot towaru.

 

Nie jest to tak oczywiste i generalnie mija się z prawdą.

 

Mianowicie w raz z nową Ustawą zmieniają się także zapisy Kodeksu Cywilnego i tak

 

W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 221 otrzymuje brzmienie:
?Art. 221. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.?;

 

Czyli jeżeli kupię np laptopa/komputer/telefon/tablet i poproszę o fv to każde z tych urządzeń można zakwalifikować jako związane z bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej (wystarczy sam fakt, że odbiorę na tym urządzeniu emaile) - więc nie jestem konsumentem

 

ALe jeżli kupię np maszynkę do golenia i poproszę o FV to tu już można się spierać ;)

czy jest to związane z DG czy nie ;) - bo np musze się ogolić przed spotkaniem z klientem

- prawdopodobnie nie jestem konsumentem

 

Kupuję np. jakąś zabawkę dla dziecka i tu już niestety nie mogę wykazać, że jest to związane bezpośrednio z DG - tu jetsem konsumentem pomimo tego, że prosze o FV zamiast paragonu

 

Więc tak naprawdę po stronie sklepu będzie leżało ustalenie czy klient kupujący na FV jest czy nie jest konsumentem.

Sam fakt wystawienia FV obligatoryjnie nie wyklucza posiadania wszelkie praw konsumenckich

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kolejnm niezbyt jasnym i dość problematycznym zagadnieniem jest to, czy umieszczać szczegółowe podsumowanie dotyczące zamówienia na ostatniej stronie procesu składania zamówienia -w przypadku Presty jest to akceptacja płatności po wcześniejszym wyborze płatności czyli tam gdzie jest ten sławetny przycisk "zamówienie z obowiązkiem zapłaty"

 

Pozwolę sobie zacytować za TrustedShop

"Informacji należy udzielić bezpośrednio przed złożeniem zamówienia, tzn. na stronie z przyci-skiem, którym potwierdzamy zakup. Oznacza to, że na ostatniej stronie procesu zakupu koniecz-ne jest podsumowanie zamówienia, które zawie-ra informacje o produktach oraz wszystkich kosztach, które konsument ponosi, jeśli zdecy-duje się na złożenie zamówienia."

 

Gdzie wcześniej powołują się na

 

"Nowe przepisy nakładają na właścicieli sklepów internetowych obowiązek, aby bezpośrednio przed złożeniem zamówienia dostarczyli kon-sumentowi informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17 ustawy o prawach kon-sumenta. Przedsiębiorca musi w sposób ja-sny i widoczny umieścić na stronie, na której klient składa zamówienie następujące informacje:"

 

 

I brak tego rozwiązania wytykają wszystkim sklepom.

 

Jednak przytaczany artykuł Ustawy brzmi:

 

"Art. 12. 1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
"

 

Zwracam uwagę na słowo "Najpóźniej"

 

Czyli jeżeli klient ma przedstawione te elementy w koszyku/podsumowaniu zamówienia

 

np tak

post-356-0-58802800-1419858865.png

 

Obowiązek ten jest spełniony.

 

Jednak można oczywiście wstawić w modułach płatności informacje z koszyka

 

np. tak

post-356-0-55391800-1419859057.png

 

Jest rozwiązanie o tyle dobre, że spełniamy obowiązki informacyjne nakładane przez Ustawę.

Jednak tak jak zaznaczyłem wcześniej wbrew twierdzeniom TrustedtShop nie jest to obowiązkowe.

 

Podane wyżej rozwiązanie bazuje na modyfikacji bloku koszyka i pozwala w prosty sposób wstawić w dowolnym module płatności (prawie dowolnym, posiadającym podsumowanie zamówienia)  zawartość koszyka z wyszczególnieniem tak jak na załączonym obrazku

post-356-0-58802800-1419858865_thumb.png

post-356-0-55391800-1419859057_thumb.png

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Trustedshops chce uchodzić za "obeznanego w temacie". Ale faktem niezaprzeczalnym jest, iż ostatnio podali podobną informację w TV - również bzdurę.

A odnośnie rozwiązań również byłem (z podkreśleniem na byłem) za tym, by było czytelniej, jaśniej, prościej, etc...

...niestety co widać przy nowej ustawie chęci były, ale wyszło jak zwykle...

 

Czyli zamiast "jaśniej" jest naćkane niepotrzebnych informacji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

generalnie to może być i samo "Kupuję"

 

bo w naszym języku synonimem tego słowa jest "nabywać coś w zamian za jakąś sumę pieniędzy"

 

niestety polski jezyk trudny język i nie wszyscy w/g ustawodawcy rozumieją ojczysty język ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie pytanie totalnego prestowego laika, ale jak zmienić ten napis na ostatniej stronie potwierdzenia zamówienia? W chwili obecnej mam "potwierdź zamówienie" - gdzie to zmienić? 

 

Używam wersji 1.6

 

EDIT

 

Nieistotne, już sobie poradziłem. Wybaczcie zamieszanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się



  • Przeglądający

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

  • Aktywni użytkownicy

    Nikt jeszcze nie otrzymał reputacji w tym tygodniu.

  • Statystyki forum

    • Tematów
      7 819
    • Postów
      37 172
×