Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pozycjonowanie stron - kilka użytecznych porad


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 ircykk

ircykk

    Administrator

  • Administrators
  • 4997 postów
  • PrestaShop:1.5, 1.6

Napisano 16 marzec 2010 - 12:55

Bardzo ciekawy teks dotyczący pozycjonowania stron internetowych. Nie odnosi się to wyłącznie sklepów ale myślę że przyda się każdemu początkującemu pozycjonerowi :) Polecam lekturę nim otworzysz pierwszy sklep.

Przeczytaj kilka użytecznych porad, które pozwolą Ci znacząco polepszyć pozycję Twojej witryny internetowej w wynikach wyszukiwarek. W poniższym kompedium zawarłem esensję praktycznej wiedzy na temat pozycjonowania stron, którą nabyłem przez ostatnie kilka lat.

Nie wyczerpuje ono w żadnym razie całości wiedzy na ten temat, ale zapewne pomoże we względnie krótkim czasie wypromować Twoją stronę w wyszukiwarkach, a zwłaszcza w Google - obecnie najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce i na świacie.

Czy się na tym znam? Niech za odpowiedź świadczy zajęcie 2 miejsca w pierwszym polskim konkursie pozycjonowania msnbetter thangoogle - edycja 2005, czy zajęcie 1 miejsca we francuskim "Concours de positionnement 2006" tiger l’osmose.

// edit 22 maja 2008: Nie jest wykluczone, że w 2008 roku wezmę udział w konkursie na wypozycjonowanie w Google frazy pozycjonowanie strony. Mam jeszcze na podjęcie decyzji trochę czasu… ;)

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron (SEO - Search Engine Positioning) polega na tym, aby umieścić swoją stronę pośród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny. To właśnie ranking stron nadany przez wyszukiwarkę zadecyduje czy znajdzie się tam link do Twojej strony.

Jak działają wyszukiwarki i jak to wykorzystać?

Wyszukiwarki stosują różne metody oceny stron i algorytmy oceniające zaindeksowane strony różnią się w poszczególnych wyszukiwarkach, ale można jednak wyróżnić 3 główne elementy, które brane są pod uwagę:

* popularność strony,
* link popularity,
* budowa i zawartość strony.

Popularność strony

Popularność strony mierzona jest przez wyszukiwarki na podstawie liczby wizyt w ciągu określonego czasu oraz czasu spędzonego przez internautę na tej stronie.

Pozycjonowanie strony dla tego parametru polega na umieszczeniu takiego tekstu w tytule strony oraz w jej opisie, aby zdecydowanie zachęcał internautę do kliknięcia naszego linku w wynikach wyszukiwarki i odwiedzenia naszej witryny.

Czas spędzony internauty na stronie zależy oczywiście od tego, czy znajdzie na niej informacje jakie poszukiwał oraz jak bardzo znaleziona treść będzie dla niego interesująca.

Im częściej serwis będzie odwiedzany przez użytkowników wyszukiwarki oraz im dłużej będą oni spędzać na stronie, tym parametr popularności strony w wyszukiwarce będzie rósł i tym wyżej będzie umieszczana strona pośród kolejnych wyników wyszukiwania.

Link popularity

Link popularity to czynnik, który obecnie bardzo mocno decyduje o wysokim notowaniu w wyszukiwarkach. Współczynnik link popularity określa się za pomocą liczby połączeń (liczby linków) prowadzących do danej strony z innych stron oraz wartości tych połączeń.

Założyciele firmy Google (Larry Page i Sergey Brin) rozwięli jeszcze bardziej koncepcję wartościowania linków. Algorytm tej wyszukiwarki nadaje każdej stronie tzw. notę PageRank.

Najbardziej popularnym sposobem zwiększenia link popularity (w Google przy okazji zwiększanie PageRank) jest wymiana łączy (wymiana linków) między stronami www. Jest to pracochłonny proces, ale jeden z najpewniejszych i najbardziej efektywnych.

Od pewnego czasu algorytm Google nie przywiązuje już tak dużego znaczenia dla poziomu PageRank danej strony i można osiągnąć całkiem dobre efekty przy mniejszych poziomach tego wskaźnika. Co jest zatem ważne?

Ważne są linki! Duże ilości linków z innych stron, ale …

… z prawidłowo dobranym anchor textem tych linków.

Staraj się zatem aby linki prowadzące do Twojej strony były linkami tekstowymi, w których anchor text linku zawierał najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe:

tu jest właśnie anchor text linka

Ważne jest również, aby linki te znajdowały się na stronach, dla których nota PageRank w Google jest w miarę wysoka, aby strony te zawierały jak najmniejszą ilość linków, a zwłaszcza linków wychodzących oraz aby linki były otoczone jak największą ilością tekstu zbieżnego z tematyką naszej strony, do której linkujemy.

Algorytm Google zwraca coraz mocniejszą uwagę do jakości strony, na której znajduje się link, więc masowe umieszczanie linków na stronach, gdzie jedynym elementem są dziesiątki linków do różnych stron jest kompletnie bez sensu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w branży SEO w USA powstaje obecnie koncepcja tworzenie tzw. "presell page", czyli specjalnie stworzonej strony z unikalną (podkreślam: unikalną!) treścią związaną tematycznie z promowaną stroną, na której, w środku tekstu, znajduje się jednen, góra kilka linków. Moc takich linków jest naprawdę spora. Oczywiście strona powinna być zaindeksowana w Google i mieć jakiś przyzwoity poziom PageRank. Dobrą presell page można zbudować np. tutaj.

Pamiętaj, aby różnicować anchor text linków. Jeśli np. pozycjonujesz stronę dla słowa kluczowego "psy", to kieruj na tę stronę linki z różnych stron np. z frazami: "psy", "psy rasowe", "psy obronne", itd. Na pozycjonowaną stronę można nawet skierować kilka linków, w których nie jest zawarta pozycjonowana fraza. Chodzi o to, aby Google uznał, że pojawiające linki są jak najbardziej naturalne. Zbyt jednorodny anchor linków grozi ich uznaniem za sztucznie tworzone przez pozycjonera (jeden z filtrów algorytmu Google) i spadkiem pozycjonowanej strony w wynikach!

Z mojego doświadczenia wynika, że obecnie lepiej mieć nawet tylko pięć linków z pięciu różnych serwisów (pięć różnych domen) i co najważniejsze, aby te serwisy były położone na pięciu różnych serwerach, których nr IP się różni, niż nawet 5000 linków z jednego serwisu.

Obok wymiany linków, godne polecenia jest również dodawanie swoich wpisów do katalogów z linkami bezpośrednimi (przykładowe katalogi, naprawdę mocno wspomagające promocję w wyszukiwarkach, to Katalog RotMistrz, Otwarty Katalog i oczywiście również inne katalogi z linkami bezpośrednimi). Katalogi te, to dobre miejsce na zwiększanie link popularity, noty Google PageRank i co za tym idzie polepszenie pozycji swojej witryny w wynikach Google. Do katalogów możesz dodawać strony ręcznie (raczej żmudne i czasochłonne zajęcie) lub przy pomocy dodawarki automatycznej (dużo szybszy i wygodniejszy sposóB). Przy wpisywaniu pamiętaj oczywiście o zawarciu słów kluczowych w tytule strony (anchortext)!

Jeśli chcesz ułatwić sobie zadanie, to na pewno warto zainteresować się automatycznymi systemami wzajemnej promocji stron poprzez wymianę linków tekstowych. W pierwszym polskim systemie - Linkorze, wszystkie strony www w nim zrzeszone, wyświetlały linki do innych stron www z systemu. Są to bezpośrednie linki tekstowe i są one wybierane losowo. Każda strona w systemie otrzymuje określoną ilość punktów zależną od ilości stron zindeksowanych dla danej domeny w Google oraz zależną od poziomu PageRank dla strony głównej serwisu.

W pierwotnej wersji systemu Linkor, linki były zmieniane przy każdym wyświetleniu strony. Niestety, w ostatnim czasie zaobserwować można było, że znaczenie takich linków zmalała, z powodu "uodparniania" się algorytmu Google i innych czołowych wyszukiwarek na tego typu, szybko rotujące linki. Odpowiedzią na to stały się systemy, które zaoferowały "przyklejanie" linków do strony na dłużej, tak, aby odwiedzający stronę robot wyszukiwarki "widział" te same linki przez dłuższy czas. Wtedy siła takich linków znacznie rośnie!

Najbardziej znane systemy wymiany linków dynamicznych, które wykazują się nadal bardzo dużą skutecznością, to E-Weblink oraz Seo Tools.

Najbardziej znanym systemem wymiany linków statycznych, jest system Link Vault, w którym każda dodawana strona jest indywidualnie sprawdzana przez moderatora, co zapewnia wysoką jakość całego systemu. Dla każdej strony ustalana jest tematyka i język narodowy, co pozwala uzyskać wysoką zgodność tematyczną wymieniających się linkami serwisów. Zarejestruj się w Link Vault i korzystaj z potężnej mocy stytycznych linków z ustalonym przez Ciebie anchor textem, położonych na setkach naprawdę wartościowych serwisów o dużym poziomie PageRank.

Warto odnotować, że także w Polsce powstał i rozwija się w dość przyzwoitym tempie system wymiany linków statycznych (wzorowany na rozwiązaniach Link Vaulta). Jest nim LinkujPRO, mniej dopracowany od LV, ale już dość stabilnie pracujący i zapewniający dobre efekty dla uczestniczących w nim serwisów.

Od pewnego czasu testuje również dwa kolejne polskie systemy wymiany linków: LiveLink i LinkOrn.

Na plus w LiveLinku można odnotować branie pod uwagę, przy przydzielaniu punktów, nie tylko wartości Page Rank strony i ilości zaindeksowanych podstron, ale również ilości linków wychodzących (doceniane są serwisy z małą ilością linków wychodzących) oraz miejsce w którym wyświetla się linki z systemu - góra, środek czy dół strony. W dokumentacji piszą: "ekipa Livelink.pl, wierzy bowiem iż im wyżej w kodzie znajdują się linki, tym maja one większą wartość". Nie musi być to co prawda sama góra strony (może być środek ;)) , ale inne mijsce strony, niż stopka, zaraz gdzieś przed znacznikiem , rzeczywiście powinna być doceniana.

LinkOrn charakteruzuje się kilkoma schematami linkowania stron (wybór między wszystkimi stronami, tylko stronami głównymi, stronami posiadającymi co najmniej PageRank=1). LinkOrn charakteryzuje się dodatkowo dobrym poziomem supportu. Admin reaguje błyskawicznie na wszelkie ewentualne prośby o pomoc użytkownika przy instalacji, czy później przy użytkowaniu systemu.

Pamiętaj, aby ilość kierowanych linków rozkładać w czasie, tak aby przez dłuższy czas następował regularny, powolny ich przyrost. Na pozycję wpływa bowiem nie tylko ilość linków, ale ich wzrost w czasie:

Wykres ilości linków w czasie
Dołączona grafika

W obszarze

Tytuł strony:
Intrygujący tytuł a w nim słowa kluczowe

Tytuł strony jest ważny dla pozycjonowania strony i słowa zawarte w tytule mają nadal dość duże znaczenie. Tytuł powinien być interesujący, ponieważ jest to jeden z widocznych elementów strony.

Tytuł powinien być krótki - max do 75 znaków (najlepiej jednak do 60 znaków razem ze spacjami, tzn. 5 - 6 wyrazów). Słowa kluczowe umieść na początku tytułu. Raczej nie powtarzaj w tytule słów kluczowych, ponieważ niektóre wyszukiwarki mogą uznać to za spam. W tytule staraj się nie używać słów, których nie ma w treści.

Mata Tag Description:


Opis strony ma również jeszcze pewne znaczenie w niektórych wyszukiwarkach. W opisie umieść słowa kluczowe na początku. Nie powtarzaj ich zbyt często (max ilość powtórzeń w zależności od wyszukiwarki, to 2 do 3 razy; powyżej wyszukiwarka może to uznać za spam. Ewentualne powtórzenia koniecznie oddziel innymi wyrazami.

Staraj się stworzyć opis do 150 znaków (łącznie ze spacjami), choć większość wyszukiwarek bierze pod uwagę do 256 znaków. Google ignoruje ten meta tag przy nadawaniu rankingu, ale czasem korzysta z niego, jako źródle opisu strony w wynikach wyszukiwania.

Mata tag zawierający słowa kluczowe:


Meta tag "keywords" Google ignoruje, ale na pewno nie zaszkodzi go umieścić na stronie, ponieważ jeszcze niektóre mechanizmy wyszukiwawcze przywiązują do niego pewną wagę. Wyszukiwarki uwzględniają z reguły do 256 znaków (łącznie ze spacjami).

Należy pamiętać, aby zbytnio nie przesadzać z ilością słów kluczowych w tym meta tagu. Rozsądnie jest tu umieścić do 10 słów kluczowych (najoptymalniejsza długość biorąc pod uwagę wymagania różnych wyszukiwarek wynosi od 75 znaków do 128 znaków - razem ze spacjami).

Nigdy nie powtarzaj tu słów kluczowych. To co jest możliwe i akceptowane przez wyszukiwarki, to powtórzenie tych samych słów w różnych frazach, ale nie częściej niż 3 razy.

Najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe umieść na początku. Nie umieszczaj w tym meta tagu słów kluczowych, które nie występują w treści strony.

W obszarze

Nagłówek strony:

Tekst nagłówka wraz ze słowami kluczowymi



Używaj nagłówków, ponieważ to pomaga w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach. Szczególnie duże znaczenie ma tu nagłówek najwyższego rzędu, czyli

.

Staraj się, by nagłówki były krótkie i nigdy nie powtarzaj w jednym nagłówku tych samych słów kluczowych. Nagłówek

staraj się najlepiej umieścić zaraz na samym początku obszaru .

Adres łączy:
np.:

Anchor text w linkach wewnętrznych.
Wszystkie linki wewnętrzne, które kierujesz na daną podstronę swojego serwisu wyposażaj we właściwy anchor text:
np.: słowo kluczowe


Tagi Alt:
alt="słowa kluczowe zawarte w opisie obrazka"

Jeśli masz na swojej stronie grafikę, to użyj znacznika alt do ich opisu (najlepiej jedno krótkie zdanie ze słowami kluczowymi).

I oczywiście sam tekst umieszczony na stronie z zawartymi słowami kluczami.

Najważniejsze słowa kluczowe umieść przynajmniej jeden raz w wytłuszczeniu słowo kluczowe i wyróżnieniu słowo kluczowe.

Z różnych badań nad wyszukiwarkami wynika, że gęstość występowania słów kluczowych w treści dokumentu nie powinna przekraczać 5% wszystkich słów kluczowych zawartych na stronie. Powyżej tej wartości wyszukiwarki mogą uznać to za przejaw spamowania.

źródło: http://www.web-marke...onowanie-stron/

#2 nss

nss

    Początkujący

  • Members
  • Pip
  • 8 postów

Napisano 16 marzec 2010 - 13:24

Bardzo przydatne, choć już leciwe :PZwróciłbym tylko uwagę, że popularność strony (ruch) znikomo lub wcale wpływa na pozycje w SERPach. Systemy wymiany linków - nie ryzykowałbym linkowania strony na której mi zależy z SWL - duże ryzyko otrzymania filtra.SWL jasne, ale dla stron zapleczowych.
Najlepsze darmowe gry
Najtańsze artykuły dziecięce

#3 ircykk

ircykk

    Administrator

  • Administrators
  • 4997 postów
  • PrestaShop:1.5, 1.6

Napisano 16 marzec 2010 - 14:26

Tak tekst już ma kilka lat ale zasady są te same, wato się z tym zapoznać. Jak już mówiliśmy SWL to dla sklepu jazda po krawędzi :) nie polecamy. Dane META też niby już nie tak ważne jak kiedyś, ale należy o nich pamiętać tym bardziej że w PrestaShop jest wiele narzędzi do ich zarządzania.

#4 wacho_wacho

wacho_wacho

    Początkujący

  • Members
  • Pip
  • 2 postów

Napisano 17 kwiecień 2011 - 12:44

Tak tekst już ma kilka lat ale zasady są te same, wato się z tym zapoznać. Jak już mówiliśmy SWL to dla sklepu jazda po krawędzi :) nie polecamy. Dane META też niby już nie tak ważne jak kiedyś, ale należy o nich pamiętać tym bardziej że w PrestaShop jest wiele narzędzi do ich zarządzania.

SWL to już praktycznie śmierć w Google :) Co do Meta: moim zdaniem bardzo ważne jest ustawienie title i description strony. To one wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, internauta skanuje na szybko zazwyczaj wyniki jakie dostanie od wyszukiwarki i często od odpowiedniego tytułu i opisu zależy czy wejdzie na naszą stronę- do naszego sklepu

#5 Mistrz Yoda

Mistrz Yoda

    Ekspert

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 1439 postów
  • LocationOstrołęka
  • PrestaShop:1.2, 1.4

Napisano 17 kwiecień 2011 - 19:40

SWL to już praktycznie śmierć w Google

Otóż nie... Weźmy taki oto przykład: Jest sobie firma X - która sprzedaje dokładnie to co my. Ma sklep, pozycjonuje się na dość dużą ilość fraz związanych z prowadzoną działalnością na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania... Jeśli powyższa teza jest prawdziwa, to wystarczy zrobić im "dowcip" wykupując 100K punktów/miesiąc i linkując ich stronę/sklep na frazy na które się wyświetlają wysoko. W/g tezy strona powinna dostać od gugiela filtr. Czyli mamy świetne narzędzie do wykończenia konkurencji... ...otóż nie! Jak myślicie dlaczego?
Uwaga: Rady tego użyszkodnika mogą być niebezpieczne dla Twojego komputera, względnie doprowadzić mogą do zwapnienia poszycia nośnika dysku twardego lub preizolowanych połączeń magistrali głównej w wyniku procesów iniekcji kodu SQL H2O.

#6 ircykk

ircykk

    Administrator

  • Administrators
  • 4997 postów
  • PrestaShop:1.5, 1.6

Napisano 17 kwiecień 2011 - 23:52

Ciekawy przykład, czy Google sprawdza ręcznie przed nałożeniem filtra? Wydaje mi się że tak, nie nakłada tego robot bo łatwo za symulować coś takiego.

#7 Mistrz Yoda

Mistrz Yoda

    Ekspert

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 1439 postów
  • LocationOstrołęka
  • PrestaShop:1.2, 1.4

Napisano 18 kwiecień 2011 - 07:01

Dużo czytałem n/t filtrów gugiela również na forum gugiela.Są jednostki które twierdzą, że filtr dostały jednak ja takich osobiście nie znam - wyniki wyszukiwania zmieniają się non stop i wcale spadek nie musi być przyczyną SWL.Są linki z anchorem ale nie ma danych i nikt nie jest w stanie ustalić (robot ani człowiek) czy linkuje właściciel domeny czy konkurencja. :twisted: W biznesie nie ma sentymentów. Jeśli filtr byłby efektem stosowania SWLa - to miałaby go już moja konkurencja. :D
Uwaga: Rady tego użyszkodnika mogą być niebezpieczne dla Twojego komputera, względnie doprowadzić mogą do zwapnienia poszycia nośnika dysku twardego lub preizolowanych połączeń magistrali głównej w wyniku procesów iniekcji kodu SQL H2O.

#8 ircykk

ircykk

    Administrator

  • Administrators
  • 4997 postów
  • PrestaShop:1.5, 1.6

Napisano 18 kwiecień 2011 - 10:13

Ja raz załapałem filtr, po kilku miesiącach strona się wygrzebała i po tym znowu odpaliłem SWL, po tygodniu znowu filtr :) Strona była bardziej testowa więc nie stresowałem się.Swego czasu wiele stron korzystających z dość popularnego w Polsce SWL załapało się na filtr. I to chyba nie był przypadek.

#9 Mistrz Yoda

Mistrz Yoda

    Ekspert

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 1439 postów
  • LocationOstrołęka
  • PrestaShop:1.2, 1.4

Napisano 18 kwiecień 2011 - 11:51

To raczej tzw czkawka gugiela - strona leci i ze wskaźnikiem site i pozycją na łeb na szyję, a po paru dniach wszystko wraca do normy. Zakładam, że dostałeś maila od gugiela o nałożeniu filtra.Jeśli spadki są powodem stosowania SWL to mam coś dla konkurencji.... Duuuuużo linków. :D
Uwaga: Rady tego użyszkodnika mogą być niebezpieczne dla Twojego komputera, względnie doprowadzić mogą do zwapnienia poszycia nośnika dysku twardego lub preizolowanych połączeń magistrali głównej w wyniku procesów iniekcji kodu SQL H2O.

#10 ircykk

ircykk

    Administrator

  • Administrators
  • 4997 postów
  • PrestaShop:1.5, 1.6

Napisano 18 kwiecień 2011 - 12:45

Nie dostałem maila, strona -40 pozycji na każdą frazę i koniec. Google to dziwne ustrojstwo. Wydaje mi się że po prostu skrypt SWLa był namierzany i tyle, nie same linki bo linków miałem mało i w ogóle rotacja słaba. W same linki raczej nie celują, ale jak jest podejrzany kod to odrazu filtr.

#11 Eizzy

Eizzy

    Początkujący

  • Banned
  • Pip
  • 10 postów

Napisano 08 listopad 2012 - 10:47

Czytałam ostatnio książkę pt. "Przechytrzyć Google. Odkryj skuteczną strategię SEO i zdobądź szczyty wyszukiwarek" Evan'a Bailyn i poruszany jest tam temat TrustRank. Według autora to właśnie ten wskaźnik ma dzisiaj bardzo duże znaczenie i jak to Bailyn ujął "PageRank" jest już nieistotny. Zastanawiam się co o tym myślicie? Czy pozycjonowanie powinno opierać się jeszcze o PageRank? Czy o wiele lepszym rozwiązaniem jest stawianie na jakość linku?

edit by sower




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Hosting zapewnia: Hekko.pl